Hoe belangrijk is krachttraining?

Iedereen wil graag fantastisch fit ouder worden. En dat kan ook, maar daar moet je wel consequent en frequent voor blijven trainen.
Deze keer belichten we het belang van de krachttraining.

De cijfers liegen er niet om: inactieve volwassenen verliezen elke 10 jaar 3-8% spiermassa. En na de menopauze komen vrouwen ook nog eens elk jaar meer dan een halve kilo aan. Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat krachttraining een zeer gunstig effect heeft. Het is ontzettend belangrijk als je fit en gezond oud wil worden.

De sleutel tot fitheid
Krachttraining is dus heel verstandig. Naarmate je ouder wordt, krijg je last van 2 dingen: de mineraaldichtheid van de botten neemt af en je verliest spierweefsel. Dit proces begint al rond je 35e levensjaar. De sleutel tot een zo groot mogelijke vetvrije massa is het ontwikkelen van meer spieren, stevige botten en voldoende water.

Afvallen in rust
Harvard Medical School stelt hetzelfde: door krachttraining wordt je rustmetabolisme – je interne verbrandingsmotor – hoger. Dat wil zeggen dat je spieren in rust méér energie nodig heeft om zichzelf in stand te houden dan vetweefsel. Krachttraining zorgt tot 12 uur na de inspanning voor een verhoogde stofwisseling. Dat is een positief gevolg van langdurig verhoogde hormoonspiegels na de training. Met andere woorden: wie ’s avonds na een bezoek aan de sportschool op de bank ligt te netflixen, verbrandt meer calorieën.

Verminderde kans op suikerziekte
Als kers op de taart vermindert je buikvet door krachttraining. En minder buikvet betekent minder vet rond de organen. Tijdens krachttraining zet je lichaam glycogeen om in suiker, wat je spieren hard nodig hebben op dat moment. Na de training is er geen glycogeenvoorraad meer, waardoor je lichaam vet gaat inzetten als brandstof. Dit proces zorgt ervoor dat je minder kans hebt op het ontwikkelen van diabetes mellitus. De toename van de insulinegevoeligheid maakt dat die glucose sneller naar de spieren kan gaan. Mensen die al diabetes hebben en krachtoefeningen doen, houden hun bloedsuikerwaarden beter onder controle. Krachttraining zorgt ervoor dat je sterker wordt en spieren ontwikkelt

Krachttraining helpt bij het verlagen van je bloeddruk.

Het versterkt je botten en verkleint de kans op diverse aandoeningen op latere leeftijd.

Krachttraining is uitermate geschikt om af te vallen. De ontwikkeling van spierweefsel zorgt ervoor dat je sneller vet verliest, omdat spieren in rust meer calorieën verbranden dan vetweefsel.

Krachttraining zorgt vaak voor een gezonder en energieker gevoel.

Het geeft je zelfvertrouwen een boost

 

Hoe belangrijk is krachttraining?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *